Ινιαρίτου και «Birdman» θριάμβευσαν στα Όσκαρ

os2

Η ταινία κέρδισε τέσσερα βραβεία μεταξύ των οποίων εκείνα της Καλύτερης Ταινίας και Σκηνοθεσίας – Ο Έντι Ρεντμέιν κέρδισε Όσκαρ Α’ Ανδρικού Ρόλου για την ερμηνεία του ως Στίβεν Χόκινγκ, ενώ η Τζούλιαν Μουρ απέσπασε το πρώτο της Όσκαρ για την ταινία Still Alice

Όλα προβλεπόμενα. Θρίαμβος για το «Birdman» του 52χρονου Μεξικανού Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιάριτου. Τέσσερις φορές κατέληξε στην αγκαλιά του «θείου» Όσκαρ: Και καλύτερης παραγωγής (ταινίας). Και καλύτερης σκηνοθεσίας. Και καλύτερου σεναρίου (με την υπογραφή του ίδιου του Ινιαρίτου παρέα με τέσσερις ακόμα). Και φωτογραφίας.

os6

Τέσσερα αγαλαματίδια-μικρότερης αξίας-κατέληξαν στην κομψή,σουρεαλιστική κομεντί «Ξενοδοχείο Grand Budapest» (εν Ελλάδι προβλήθηκε το καλοκαίρι): μουσικής (στο μισο-ελληνική καταγωγής Αλεξάντερ Ντεσπλά), σκηνικών, κοστουμιών και μεικ απ!

Οι πρώτοι ρόλοι-όπως πάντα-σε ήρωες με «ειδικές ανάγκες». Ο 33χρονος Βρετανός ως παράλυτος Στίβεν Χόουκινγκ (Η θεωρία των πάντων) και η 55χρονη Τζούλιαν Μουρ που υποδύεται μια γυναίκα που αιφνιδίως πάσχει από Αλτσχάιμερ («Still Alice κάθε στιγμή μετράει», ένα δραματάκι που συντόμως θα προβληθεί και εν Αθήναις).

Προβλεπόμενα και τα Οσκαρ για τους δεύτερους ρόλους: ο 60χρονος Τζ. Κ. Σίμονς ως δεσποτικός, καταπιεστικός και αυταρχικός δάσκαλος μουσικής-τζαζ της ταινίας «Χωρίς μέτρο» (Whiplash) Και η 47χρονη Πατρίσια Αρκέτ για την ερμηνεία της στο «Μεγαλώνοντας» (Boyhood).

Κερδισμένη και η Πολωνία με το ασπρόμαυρο «Ida» του Πάβελ Παβλικόφσκι.

Χαμένος ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ (συνεργάτης του έλληνα παραγωγού Χρήστου Κωνσταντακόπουλου). Οπου τελικά η τρίωρη ταινία του «Μεγαλώνοντας» με πολλές υποψηφιότητες κατάφερε τελικά να αποσπάσει μόνο ένα Οσκαρ (β γυναικείου ρόλου)

Πανωλεθρία υπέστη και ο σκληρή μιλιταριστική ταινία του Κλιντ Ιστγουντ «Ελεύθερος σκοπευτής». Μόνο ένα Οσκαρ, από τις έξι υποψηφιότητες. Και αυτό για «μοντάζ ήχου»

Νικητής και ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης. Αφού ο βραβευμένος Τζ. Κ.Σίμονς είναι ένας από τους επτά πρωταγωνιστές του στην επερχόμενη ταινία του (θα προβάλλεται από τον Οκτώβριο). Η βράβευση αυτή του εξασφαλίζει πασπαρτού για την διεθνή αγορά

Πανωλεθρία και για το «Isterstellar» όπου απέσπασε –και δικαίως-Οσκαρ οπτικών εφέ.

Ρεκόρ όλων των οσκαρικών εποχών η βράβευση του «Birdman» ως καλύτερη ταινία. Κι αυτό γιατί στα ταμεία οι επιδόσεις του είναι χλωμές, αφού θεωρείται «κλειστή», «κουλτουριάρικη» ταινία. Εν Ελλάδι έκοψε μόνο πενήντα χιλιάδες εισιτήρια. Αντιθέτως ο ταμειακός θρίαμβος του «Ελεύθερου σκοπευτή» του Κλιντ Ιστγουντ με εισπράξεις-μέχρι στιγμής-μισό δισεκατομμύριο δολάρια, περιφρονήθηκε από τους «ακαδημαϊκούς».

Στροφή 180 μοιρών, το γεγονός ότι οι περισσότεροι συντελεστές που βραβεύτηκαν, συμμετείχαν και συνεργάστηκαν με «ανεξάρτητες» παραγωγές

Πολλοί συντελεστές προέρχονται από «ξένες» χώρες. Ο Ινιάριτου από Μεξικό (έχει σκηνοθετήσει «Βαβέλ» και «21 γραμμάρια)

Ο Ρεντμέιν από Αγγλία. Το ίδιο και οι σεναριογράφοι της ταινίας «Το παιχνίδι της μίμησης». Ο Εμάνουελ Λουμπέζκι (διεθυντής φωτογραφίας του «Birdman») από Μεξικό. Και ακόμα πιο ιδιαίτερο το γεγονός ότι το «Ξενοδοχείο Grand Budapest» του Τεξανού Γουές Αντερσον γυρίστηκε εξ ολοκλήρου στην Ευρώπη!

Όσο για το επιμύθιο του «Birdman» αυτό κι αν πάει κόντρα στην γκλαμουριά του red carpet, των οπτικών εφέ και του star system. Ο κεντρικός ήρωας (Μάικλ Κίτον) αν και πετυχημένος ως Birdman (αναφορά στους ρόλους του ως Badman) βρίσκεται σε μεγάλη κρίση. Τίποτα δεν μπορεί να ηρεμήσει τον ταραγμένο ψυχισμό του. Ούτε τα λεφτά, ούτε οι επιτυχίες, ούτε οι γυναίκες. Το μόνο που θέλει να αποδείξει είναι ότι μπορεί να αιμοδοτήσει το ταλέντο του με αυθεντική ερμηνεία πάνω στα σανίδι του θεάτρου. Με απλά λόγια ο Μάικλ Κίτον «τα έχει όλα αλλά δεν έχει τίποτα». All is Lost!

Λέτε το Χόλιγουντ να αλληθωρίζει προς την κουλτουριάρικη Ευρώπη; Μπα συμπτωματικό είναι.

ΟΙ ΒΡΑΒΕΥΜΕΝΟΙ

Καλύτερης παραγωγής (ταινίας): «Birdman η απρόσμενη αρετή της αφέλειας»

Σκηνοθεσίας: Aλεχάντρο Γκονζάλες Ινιάριτου (Birdman)

Σεναρίου: «Birdman»

Α’ Ανδρικού ρόλου: Εντι Ρεντμέιν (Η θεωρία των πάντων)

Α’ Γυναικείου ρόλου: Τζούλιαν Μουρ (Still Alice)

Β’ Ανδρικού: Τζ. Κ. Σίμονς (Χωρίς μέτρο)

Β’ Γυναικείου: Πατρίσια Αρκέτ (Μεγαλώνοντας)

Διασκευασμένου σεναρίου: «Το παιχνίδι της μίμησης»

Φωτογραφίας: Εμάνουελ Λουμπέζκι (Birdman)

Τραγουδιού: «Glory» (Selma)

Μουσικής: Αλεξάντρ Ντεσπλά (Ξενοδοχείο Grand Budapest)

Animation: «Οι υπερέξι»

Σκηνογραφίας: Αννα Πίκοκ (Ξενοδοχείο Grand Budapest)

Κοστουμιών: Μιλένα Κανονέρο (Ξενοδοχείο Grand Budapest)

Μέικ Απ: «Ξενοδοχείο Grand Budapest»

Ντοκιμαντέρ: «Citizenfour»

Ξενόγλωσσης παραγωγής: «Ida» του Πάβελ Παβλικόφσκι (Πολωνία)

Οπτικών εφέ: «Interstellar»